Alla människor vill inte kämpa.

Söndag. Ångestdagen.
Denna dag har jag spenderat med att gå på trädgårdsgille, besöka muséet, varit på Larssons Lager, samt handlat mat & tvättat lite. HUR gammal är jag eg? Herregud! Men, det var en bra dag.

Nu sitter jag här & retar mig lite på en "diskussion" som försiggår på fb. Herregud. Bara för att man själv brinner för ngt så kan man inte tvinga på andra att göra det. Jag vet eg inte varför jag bryr mig ang detta, kanske är det för att jag helt enkelt inte gillar när man försöker ge andra människor dåligt samvete för att dom inte agerar som man själv önskar. Det är bara så det är, alla tror vi på olika saker här i livet. Alla prioriterar vi olika & tar olika val. Jag t e x tycker att den extrema fattigdom & det oerhörda lidande som många barn i fattiga länder utsätts för är fruktanvärt. Därför försöker jag att dra mitt lilla strå till stacken genom att ha ett fadderbarn. Men, inte försöker jag att tvinga ngn annan till det. Det där är helt enkelt ett val man får ta själv.

Man behöver faktiskt inte brinna för eller stötta ngt alls. Framförallt måste man inse att alla människor är som sagt olika.
Jag själv kommer t e x aldrig att kunna förstå hur man kan värdera en katts liv mer än ett människoliv. Kalla mig grym, men jag kan inte se att det är värre för hemlösa katter än för hemlösa människor. Därför väljer jag att kämpa för det ist. Fattigdomen som finns ibland oss människor.
Därav inte sagt att jag inte tycker att katter ska ha det bra. Det är helt enkelt bara ngt jag inte bryr mig om. Jag tycker inte ens om katter..

Men tänk på det nästa gång du går förbi en hemlös & rynkar på näsan. Hur skulle det vara att vara (konstig mening..) i dennes kläder? Skulle du vilja byta en dag? Nej, skulle inte tro det va.


Det jag vill ha fram av denna utläggning är att jag tycker att det är fint med människor som gör det där lilla extra. Vare sig det handlar om att ge blod, vara medlem i Greenpeace eller ha ett fadderbarn.
Men ingen människa kan tvinga på en annan sin "kämparglöd".


Nu ska jag plocka lite. Sen blir det the & Irene Huss i soffan.



Berör detta dig.. ?

Kommentarer
Postat av: tildé

heej du nu är headern klar :D

vill du lägga in den självp å din blogg eller ska jag.. då ändrar jag även bakgrunden med.

2010-08-22 @ 22:07:50
URL: http://tildez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0